Begränsningar vid renoveringar

Vid renovering av begagnade fälgar så det finns gränser för vilket resultat som kan uppnås. Hur bra renoveringen blir kan begränsas och styrs av fälgens skick.

Det är inte alltid möjligt att exakt matcha kulören och glansen på en renoverad fälg med befintliga fälgar, därför föreslår vi att antingen renovera 2 fälgar från samma sida av bilen eller att alla 4 fälgarna renoveras samtidigt.

Övergångs kanter vid svarvning

En synlig svart eller grå linje i övergången från den svarvade ytan till den lackerade ytan. Svarven tar bort mycket små mängder metall från fälgens framsida och tar fram grundlacken, som ligger under huvudfärgen. Grundlacken kan vara svart eller grå, vilket ofta ger en liten linje mot huvudfärgen.

Porer (prickar) i klarlacken på svarvade fälgar

När vi svarvar på ett tidigare svetsat/svarvat område. Om fälgen har varit skadad eller det har funnits korrosionsskador, kan små hål uppstå i aluminiumet som blir synliga när vi lägger på klarlacken. I de flesta fallen kan man inte se det i förväg eller förhindra att det blir porer.

 

Svarvspår/Svarvkronor

Vi gör vårt bästa för att minimera synligheten för dessa linjer, men vi kan inte vara säkra på hur de kommer att se ut på den färdiga fälgen. Detta påverkas av kvaliteten på området som svarvas.

Tonad klarlack

Det är inte alltid möjligt att exakt matcha en toning på en renoverad fälg med befintliga fälgar, därför rekommenderar vi att man lackerar minst två fälgar på samma sida eller allra helst alla fyra fälgarna.

Nyansskillnad/skuggning på svarvad yta. 

Små nyansskillnader kan uppstå där det är svetsat och sen svarvas.

 

Senast uppdaterat: 2024-01-17.